close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אנא בנו לילדכם סביבה מוגנת ובריאה בעולם הדיגיטלי

יונה פרסבורגרח אדר א, תשעו17/02/2016

הורים רבים לא מסוגלים להעלות על דעתם שילדים קטנים ייחשפו לתכנים כל כך קשים, לא נוקטים אמצעי זהירות ולא ערוכים להתמודד במצבי פגיעה

תגיות:
לאחרונה העברתי הרצאות בפני תלמידי כתות א-ב וג-ד בבית ספר ממ"ד. שוחחתי עם התלמידים על אופן השימוש שלהם בסביבה הדיגיטלית, ועל נושאים הקשורים לעודף זמן מסך, בריאות ועולם התוכן. במהלך ההרצאה שאלתי את הילדים - מי לחץ על קישור כדי להגיע לתוכן חיובי ונפתח לו תוכן אלים, מגעיל או מאוד לא צנוע. לא מעט ילדים הצביעו, וביקשתי שיבואו לספר בסיום ההרצאה כדי להבין איך הדברים קרו.

היה קשה לשמוע את התיאורים הקשים מפי ילדים קטנים, ולהלן חלק מהסיפורים:
ילדה מכתה ג' סיפרה שראתה סרט עם נשים ערומות, ובירור העלה שמדובר בסרט פורנוגרפי של נשים. ילד מכתה ב' סיפר על כך שראה סרט אימה ואינו נרדם בלילות, ותיאר בהתרגשות: "ראיתי כיצד חותכים ידיים של אנשים". ילד אחר מאותה כתה ניגש אלי ולא היה מסוגל לספר, הוא היה נראה כבוי ועצוב, רק אמר שראה משהו שאסור לראות. בירור העלה שהוא נתקל בסרט פורנוגרפי שהשתתפה בו קבוצה של נשים וגברים.
אם לא די בכך באותו יום התקשרה לקו החם של העמותה אם נסערת, היא ביקשה להתייעץ בנוגע לבתה בכתה ג'. האם גילתה שביתה נוהגת להיכנס מיוזמתה לאתרים פורנוגרפיים. כתוצאה מכך חשה האם חסרת אונים, "הרגשתי כאילו נפל עלי הר" אמרה. בעקבות הדרכה כיצד לפתוח את הנושא עם הבת ומה לברר, דיברה האם עם הבת שנפתחה והחלה לבכות. הבת סיפרה שלפני מספר חודשים נחשפה לתוכן פורנוגרפי באמצעות ילדה אחרת ומאז היא מחפשת את התוכן הזה. האם שבדקה את היסטורית הגלישה מצאה 15 כניסות רק בחודש האחרון.

בנוגע לילדים שפנו אלי בבית הספר, שיבחתי אותם על כך שסיפרו מה עבר עליהם ועל החשיבות בשיתוף ההורים. נתתי להם כמה הסברים שיקלו עליהם להבין מה עברו וירגיעו אותם. שאלתי אותם לשמם, העברתי את המידע ליועצת והדרכתי אותה כיצד לטפל בנושא עם הילדים והוריהם.
 
מקרי פגיעה כאלה ואחרים מתגלים בקרב ילדים צעירים יותר מאשר בעבר. במקרים רבים ילדים קטנים נחשפים באקראי לתכנים פוגעניים קשים מסיבות של ירידת גיל השימוש באינטרנט וריבוי השימוש במכשירים ניידים כמו סמארטפונים וטאבלטים בנוסף למחשבים. הורים רבים לא מסוגלים להעלות על דעתם שילדים קטנים ייחשפו לתכנים כל כך קשים, לא נוקטים אמצעי זהירות ולא ערוכים להתמודד במצבי פגיעה.
 
הפגיעות בילדים קשות ויש להן השלכות על התפתחותם התקינה. האם אנחנו עושים הכל כדי לשמור על הילדים שלנו? אני קורא לך, כהורה או כאיש חינוך, לנקוט את כל האמצעים הדרושים ליצירת סביבה בטוחה לילדים במרחב הדיגיטלי.

אם ברצונך לשתף אותנו, לקבל מידע או סיוע, ניתן ליצור קשר במייל או בטלפון: 02-5906602  או 052-3003480 

אתר נתיבי רשת-
http://www.netivei-reshet.org/


הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה